с праздником положения честного пояса пресвятой богородицы картинки
Положение честного Пояса Пресвятой Богородицы в Халкопратийском храме
Аудио
Скачать
(MP3 файл. Продолжительность Размер ) Читает иеромонах Клеопа (Данелян)
Пояс Богородицы был обретен при неизвестных обстоятельствах в епархии Зела, близ Амасии в Понте. Около 530 года, в правление Юстиниана, он был привезен в Константинополь [2] и положен в Халкопратийской церкви, находившейся к западу от Святой Софии, в квартале медников. В этот день в Халкопратийском храме отмечался престольный праздник и память обретения двух хранившихся там драгоценных реликвий – честного Пояса Богородицы и Пелен Христовых.
Много лет спустя (ок. 888 г.) супруга императора Льва VI Мудрого Зоя тяжело заболела из-за наваждения нечистого духа. Она увидела сон, в котором ей было открыто, что она исцелится, если на нее возложат Пояс Богородицы. Император тотчас повелел сломать печати на раке с реликвией и с изумлением увидел честной Пояс сверкающим и чистым, будто сотканным вчера. Рядом лежала записка, в которой был назван день перенесения Пояса в Константинополь и рассказано о том, как сам император положил его в эту раку и собственноручно ее запечатал. Император Лев с благоговением приложился к реликвии и передал ее патриарху. Тот возложил Пояс на голову императрицы, и она тотчас исцелилась от недуга. Все вознесли хвалу Христу Спасителю и Его Пречистой Матери. Благодарная императрица вышила Пояс золотыми нитями, и святая реликвия была снова положена в раку.
По преданию, болгарский царь Иван Асень (1187–1196), одержав победу над императором Исааком II Ангелом (1190), захватил крест с вложенной в него частицей честного Пояса. Этот крест был брошен неким священником в реку, чтобы он не подвергся поруганию. Святыня затем попала к сербам и впоследствии была передана князем Лазарем († 1389) в афонский монастырь Ватопед. Там она почитается и доныне. Святая реликвия источает сладостное благоухание, и от нее совершаются многочисленные чудеса.
Честной Пояс, прикасавшийся к Пречистому Чреву, носившему Творца, и смоченный каплями молока, питавшего Того, Кто есть Жизнь мира, является для всех христиан свидетельством спасения. Он словно говорит о том, что нужно обуздывать все устремления плоти и подражать душевной и телесной чистоте Пресвятой Девы и Матери Божией, чтобы удостоиться и в своем сердце носить Христа, Который присно становится ради нас Младенцем.
Составитель — иеромонах Макарий Симонопетрский,
адаптированный русский перевод — издательство Сретенского монастыря
[1] Праздник Положения честного Пояса Пресвятой Богородицы в Халкопратийском храме следует отличать от праздника Положения честной Ризы, или Мафория, Богородицы во Влахернах (празднуется 2 июля и 1 октября).
[2] Данные агиографических источников весьма туманны и противоречивы. Здесь мы приводим версию «Константинопольского Синаксаря», подтверждаемую «Императорским Минологием» (XI в.). Однако в том же тексте, как и в «Минологии Василия II», далее говорится, что перенесение святыни произошло при Аркадии, сыне Феодосия (395–408). С другой стороны, известно, что строительство Халкопратийской церкви было начато Пульхерией, а закончено только при Льве I. Возможно, церковь была разрушена землетрясением и затем восстановлена Юстином II (565–578), который сделал большой вклад в этот храм и построил часовню для честного Пояса. 12 апреля в «Синаксаре» поминается другое перенесение честного Пояса – из Зелы в Константинополь, но в тексте оно отнесено к IX в. Эта дата, безусловно, ошибочна, поскольку сохранились церковные песнопения на этот праздник, сочиненные в VII в. св. Максимом Исповедником, а также гомилия св. Германа Константинопольского, относящаяся к следующему столетию. Некоторые историки полагают, что сначала существовал только один праздник в честь честного Пояса и Ризы, отмечавшийся во Влахернах, и что нынешний праздник появился только в IX в. Как бы то ни было, крестный ход, который совершался каждую пятницу от Влахерн в Халкопратию, указывает на связь между этими двумя величайшими Богородичными святынями Константинополя.
ПОЛОЖЕНИЕ ЧЕСТНОГО ПОЯСА ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
13 сентября (31 августа по юлианскому календарю) Православная Церковь совершает празднование Положения Честного Пояса Пресвятой Богородицы.
Камень, на котором стоял Апостол Фома, когда получал от Пресвятой Богородицы Её пояс с Небес. «Монастырь св. Марии Магдалины в Гефсимании»
Согласно преданию, отраженному в Менологии Василия II, Пояс и Риза Божией Матери незадолго до Ее Успения были отданы двум благочестивым иерусалимским вдовам и затем передавались из поколения в поколение.
В первые века Пояс находился в Иерусалиме, а через несколько столетий, при императоре Восточной Римской империи Аркадии (395-408), он был перевезен в Константинополь и торжественно положен в Халкопратийскую церковь (некоторые источники говорят о нахождении Пояса не в этом, а во Влахернском храме — вероятно, это следствие путаницы — Влахернский храм был местом хранения Ризы Богоматери; вполне возможно, однако, что святыни могли быть перемещаемы из одного храма в другой). Пояс Пресвятой Богородицы был помещен в ковчег и запечатан золотой печатью императора Аркадия с указанием года и точного дня этого великого события.
В X веке Пояс Богородицы оказался разделен на несколько частиц. Части Пояса доныне хранятся на Св. Горе Афон (в монастыре Ватопед), на Кипре (в монастыре Троодитисса) и в Грузии (Зугдиди); они прославились множеством чудес. Освящаемые на частях Пояса Божией Матери пояски раздаются верующим для ношения; многие женщины, имевшие ту или иную немощь, благодаря Предстательству Пресвятой Богородицы получили от них исцеление.
Тем самым, церковный год начинается с Рождества Пресвятой Богородицы (8 сентября (21 сентября н. ст.), спустя неделю после церковного новолетия) и заканчивается Успением Пресвятой Богородицы и связанным с ним праздником Положения Ее честного Пояса. Об этом говорится и в тропаре праздника Положения Пояса:
Богородице Приснодево, человеков Покрове, Ризу и Пояс пречистаго Твоего телесе, державное граду Твоему обложение даровала еси, безсеменным Рождеством Твоим, нетленна пребывающи: о Тебе бо и естество обновляется, и время. Темже молим Тя, мир граду Твоему даровати, и душам нашим велию милость.
Годовой круг церковных праздников вновь и вновь напоминает нам о событиях, благодаря которым и стало возможно спасение человека, и такие его начало и конец ясно указывают на смиренный подвиг Той, что была избрана стать Матерью Христа; Той, между Рождеством и Успением Которой и наступило лето благоприятное совершенного Господом Иисусом Христом домостроительства спасения; Той, на Чье Предстательство и уповают все православные христиане.
Диакон Михаил Желтов
Тропарь Святому и Пречестному Поясу Пресвятой Богородицы, глас 8
Богородице Приснодево, человеков покрове, ризу и пояс пречистаго Твоего телесе, державное граду Твоему обложение даровала еси, безсеменным рождеством Твоим нетленна пребывающи, о Тебе бо и естество обновляется и время. Темже молим Тя, мир граду Твоему даровати, и душам нашым велию милость.
Кондак Святому и Пречестному Поясу Пресвятой Богородицы, глас 2
Богоприемное Твое чрево Богородице, объемший пояс Твой честный, держава стаду Твоему необорима, и сокровище есть благих неоскудно, едина рождшая Приснодево.
Другой кондак, глас 4:
Честнаго пояса Твоего положение празднует днесь Твой, препетая, храм, и прилежно взывает Ти: радуйся, Дево, христиан похвало.
Фильм Аркадия Мамонтова «Пояс Богородицы»
Информация о фильме
Название: ПОЯС БОГОРОДИЦЫ
Оригинальное название: Пояс Богородицы
Год выхода: 2011
Жанр: Документальный
Режиссер: Аркадий Мамонтов
Положение честно ́ го Пояса Пресвятой Богородицы (395–408)
Историческое содержание
Положение честного Пояса Пресвятой Богородицы в Константинопольском Влахернском храме было при императоре Аркадии (395–408). До того великая святыня, вверенная апостолу Фоме самой Божией Матерью, после Ее Успения преемственно хранилась в Иерусалиме у благочестивых христиан. Через много лет, в царствование императора Льва Мудрого (886–911), от Пояса Божией Матери совершилось чудо исцеления его супруги Зои, страдавшей от нечистого духа.
Императрице было видение, что она будет исцелена от недуга, когда на нее будет возложен Пояс Матери Божией. Император обратился с просьбой к Константинопольскому Патриарху Евфимию II (память 5 августа – греч.). Патриарх снял печать и открыл ковчег, в котором хранилась святыня: Пояс Матери Божией оказался совершенно целым, неповрежденным от времени. Патриарх возложил Пояс на больную императрицу, и она тотчас освободилась от своего недуга. Был отслужен торжественный благодарственный молебен Пресвятой Богородице, а честной Пояс положили обратно в ковчег и запечатали печатью.
В память происшедшего чуда и двукратного положения честного Пояса был установлен праздник Положения честного Пояса Пресвятой Богородицы. Частицы святого Пояса Богоматери находятся в Афонском Ватопедском монастыре, в Трирском монастыре и в Грузии.
Богослужения
Молитвы
Богоприя́тное Твое́ чре́во, Богоро́дице,/ объе́мший по́яс Твой честны́й,/ держа́ва гра́ду Твоему́ необори́ма/ и сокро́вище есть благи́х неоску́дно,// еди́на ро́ждшая, Присноде́во.
Перевод: Принявшее Бога чрево Твое, Богородица, объявший пояс Твой почитаемый есть сила городу Твоему непобедимая и неоскудеваемое сокровище благ, единственная родившая Непорочная Дева.
Богородице Приснодево, человеков покрове,/ ризу и пояс пречистаго Твоего телесе,/ державное граду Твоему обложение даровала еси,/ безсеменным рождеством Твоим нетленна пребывающи,/ о Тебе бо и естество обновляется и время./ Темже молим Тя мир граду Твоему даровати/ и душам нашим велию милость.
Перевод: Богородица Приснодева, людям покров, одежду и пояс с пречистого тела Твоего, как крепкую ограду, даровала городу Твоему, в бессеменном рождении Твоем оставаясь целомудренной, ибо в Тебе и природа обновляется, и время. Потому молим Тебя мир народу Твоему даровать и душам нашим великую милость.
Честнаго пояса Твоего положение/ празднует днесь Твой, Препетая, храм/ и прилежно взывает Ти:/ радуйся, Дево,/ христиан похвало.
Перевод: Почитаемого пояса Твоего положение празднует ныне Твой, Воспеваемая, храм и настойчиво взывает к Тебе: радуйся Дева, христиан слава.
Каноны и Акафисты
Акафист Святому и Пречестному Поясу Пресвятой Богородицы
Кондак 1
Ко пречестному, Богородице, божественному поясу Твоему, со благоговением притекающе, исполняемся просвещения и благоухания премирнаго, но, яко пучино сущи, Дево благости, препояши ны силою его, Непорочная, зовущия:
Радуйся, поясе пречестный.
Икос 1
Ангели невидимо пояс Твой святый со страхом обстояще, Отроковице, мы же, во плоти сущия, с верою припадаем к нему, освящение приемлюще, и во благоговении вопием:
Радуйся, поясе Богородицы,
радуйся, сияние всему миру.
Радуйся, Непорочныя Девы препоясание,
радуйся, Церкве всея сокровище.
Радуйся, поясе многоценный Владычицы небес,
радуйся, цвете благоуханный благочестивых христиан.
Радуйся, яко тело Девыя препоясаеши,
радуйся, яко крепость льстиваго ослабеваеши.
Радуйся, светильниче благодати всесветлый,
радуйся, источниче чудес неизсякаемый.
Радуйся, имже вернии светозаряются,
радуйся, имже врази упраздняются.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 2
Воззри, Богородительнице, оком благоутробным, ко иже верою ко святому Ти поясу, якоже источнику вод освященных, честно припадающих, и просящих благодати Твоея, необоримую бо силу темже подаждь вопиющим: Аллилуиа.
Икос 2
Бысть, Богородице, честнаго Ти пояса принесение во Царский Град, источник веселия истиннаго, царицу бо скоро исцелил еси, нам же благодать обильную присно подает, вопиющим:
Радуйся, источниче радости вечныя,
радуйся, чаше душепищнаго брашна.
Радуйся, имже Всечистая Дево препоясася,
радуйся, иже во Афоне, яко свет, возсия.
Радуйся, яко Зою царицу излечил еси,
радуйся, яко точиши всем веселие умное.
Радуйся, пленице всесвятая Чистыя Богородицы,
радуйся, стрело огненосная на врага человекоубийцу.
Радуйся, радости вина и ходатаю,
радуйся, тихое душам пристанище.
Радуйся, Христу благочестно связующий,
радуйся, страстей стремления упраздняющий.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 3
Пояс Твой Фоме предаде, Богородице, к Сыну Твоему восходяще, и чрез онаго же, яко честен дар и благ, исполнение его нам оставила еси, Всепетая, поющим и вопиющим Ти: Аллилуиа.
Икос 3
Имеет святая Обитель Твоя Ватопедская, яко неотъемлемо богатство, Отроковице, и яко столп Твоего заступления, миродохновенный и всечестный Твой пояс, емуже, благочестно припадающе, во умилении зовет:
Радуйся, богатство нетления,
радуйся, столпе сострадания.
Радуйся, подателю благ неисчерпаемый,
радуйся, иноком водружение незыблемое.
Радуйся поясе всепречестне ангелом радосте,
радуйся монахом утверждение и бед отриновение.
Радуйся, Ватопеду хвало многоценная,
радуйся, благочестивым победное пение.
Радуйся, благовонием небесным дыхающий,
радуйся, крепость непобедимую подающий.
Радуйся, тобою бо монашествующия укрепляются,
радуйся, тобою бо враждующия упраздняются.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 4
Живоносный кивот всечестнаго Ти пояса, подает благоухание Дево, и злосмрадие страстей отгоняет присно от душ наших, темже, величию Твоему дивящеся, вопием: Аллилуиа.
Икос 4
Пояс Твой святый, Всесвятая Дево, яко свет сияет на горе Афонстей, и лучи златовидными, вся облистает твоей благодатию, темже чудеса того почитающе, верою вопием:
Радуйся, чудес подателю,
радуйся, благодатей светолитие.
Радуйся, сокровищь сокровище святое,
радуйся, свеще сердец богомудрых.
Радуйся, поясе, егоже поносила есть Всенепорочная на земли,
радуйся, всякую подающий благодать и многую крепость.
Радуйся, яко показуеши Девыя славу,
радуйся, яко отвращаеши демонския луки.
Радуйся, многая исцеления источающий,
радуйся, души страстей свобождающий.
Радуйся, верным ликование божественное,
радуйся, честная милосердия клете.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 5
Богодарованный дар и небесное богатство, пояс Твой держаще, Отроковице, на страсти силу непобедимую, еюже препоясаемся, благодать бо и милость присно подает вопиющим: Аллилуиа.
Икос 5
Исцеление источает пояс Твой святый души и телу, Отроковице, якоже росу весненную, яко бо Исаийа, глаголет Всенепорочная, и сладость небесную благоговейно тому вопиющим:
Радуйся, источниче вод невещественных,
радуйся, поточе многих даров.
Радуйся, Всечистыя пояс всечестный,
радуйся, Церкви радость небесная.
Радуйся, сокровище святое дарований духовных,
радуйся, венче славный христиан благочестивых.
Радуйся, Ватопеду стена нерушимая,
радуйся, всему миру столпе крепости божественныя.
Радуйся, честное Девыя опоясание,
радуйся, Богом нам данная купля.
Радуйся, Единыя Девыя поясе,
радуйся, верным Богодарованная сило.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 6
Стяжа Обитель Твоя Ватопедская, яко сокровище божественное, Отроковице, пояс Твой дивный, и чудесы того хвалится, и благодарственныя песни Тебе воспевает, глаголюще: Аллилуиа.
Икос 6
Свет сияющий зряшеся пояс Твой святый, внегда принесеся во остров Тира, отонудуже со благоговением многим во Обитель Твою сей принесоша, поюще Твое промышление и радостию вопиющи:
Радуйся, поясе Богородицы,
радуйся, Ватопеду слава.
Радуйся, егоже осеняет благодать Духа Святаго,
радуйся, егоже похваляет народ христоименитый.
Радуйся, чредо всечестная дарований небесных,
радуйся, песнопение непрестанное монахом и постником.
Радуйся, яко струи исцелений точиши,
радуйся, яко пламень страстей угашаеши.
Радуйся, честное Чистыя препоясание,
радуйся, всем верным спасение.
Радуйся, света заре облистающая,
радуйся, страстей уставляеши пагубу.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 7
Величаем вси, многая величия, еже о нас Твоего попечения, и пояс Твой священный верою обстояще, Всепетая, освящения исполняемся, и Сыну Твоему взываем: Аллилуиа.
Икос 7
Яко облак мысленный, пояс Твой святый, простри на ны, Богородице, и души наша исполни, освящения и умиления божественнаго, к Тебе бо прибегаем, и поясу Твоему взываем:
Радуйся, жилище благодати божественныя,
радуйся, сострадания кладязе.
Радуйся, даров богоданных сокровище,
радуйся, Чистыя Богородицы препоясание.
Радуйся, твердый соузе и мира подателю,
радуйся, благочестивым утверждение незыблемо и сладость.
Радуйся, яко чудес лучи испущаеши,
радуйся, яко свирепства болезней разоряеши.
Радуйся, Божией благости луче,
радуйся, крепосте наша Богодарованная.
Радуйся, радость истинную подающий,
радуйся, тлю душевную умерщвляющий.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 8
Странна твоя чудеса, о поясе пречестный Всецарицы Девы, поветрия губительнаго Царский Град свободил еси, чудяху бо ся и дивляхуся во умилении вопиющия: Аллилуиа.
Икос 8
Пристанище обуреваемым, пояс Твой святый показася, Богородице Дево, благодать бо Твоя, яже на нем, действует бо чудесы приходящим, темже к нему припадающе, с любовию взываем:
Радуйся, рако добрых небесных,
радуйся, чудес точение различных.
Радуйся, Девы нам посещение,
радуйся, скорбящим душам заступниче.
Радуйся, божественное жилище действа божественнаго,
радуйся, благодати Девыя святое сокровище.
Радуйся, яко холеры Град Царский спасаеши,
радуйся, яко скорое всем заступление посылаеши.
Радуйся, угль, погашающий страсти,
радуйся, вся ны возвеселяющий.
Радуйся, многих даров палато,
радуйся, славы божественныя честное хранилище.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 9
Исполнь славы святыя видится, пояса Ти кивот воистину святый, Богородице Дево Чистая, разум нам удивляющий, благоуханием бо дышит премирным, вопиющим: Аллилуиа.
Икос 9
Жезл крепости божественныя, пояс Твой нам дадеся, дивная Богоматерь, умным бо того содействием, от всякия беды избавляемся и благодати исполняемся, во благоговении вопиюще:
Радуйся, сосуде святаго благоухания,
радуйся, диадима нетления.
Радуйся, монашествующим честное прибежище,
радуйся, имже во Афоне даяние препетое.
Радуйся, Чистыя Девы всечестное священие,
радуйся, Ея же воистину нам дар всесовершенный.
Радуйся, Ватопеду веселие истинное,
радуйся, всякому сердцу благочестному радосте.
Радуйся, цветов благодати благоухание,
радуйся, горней красоты дыхание.
Радуйся, фиало ароматов божественных,
радуйся, святым божественное пение.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 10
Покров и предстательство, и Божию помощь, присно плодяще, Всесвятая, от миродохновеннаго Ти пояса, с верою к нему приступаем, и, благоговейно припадающе, из Тебе Рождшемуся вопием: Аллилуиа.
Икос 10
Благодатию святаго Ти пояса, Богородице, силу нам препояши на врага началозлобнаго, яко лев, на ны рыкающаго, якоже да одолеем злобу того, вопиющия:
Радуйся, Чистыя Девы поясе,
радуйся, чаше Господния крепости.
Радуйся, связующий ны и спасающий,
радуйся, узы страстей разрешающий.
Радуйся, поясе драгоценнейший Рождшия Христа,
радуйся, благочестному народу даяние священнейшее.
Радуйся, божественныя нам силы подателю,
радуйся, вражие неистовство отвергающий.
Радуйся, о поясе Богоматери,
радуйся, о слава нам и соузе.
Радуйся, Церкви Христовой украшение,
радуйся, народу православному утверждение.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 11
Благодарственными песньми, поясе всепречестне всех Зиждителя Рождшия, твою благодать воспеваем присно, многих чудес твоих наслаждающеся, и славим Чистую Всецарицу, Христу вопиюще: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемную свещу, пояс Твой святый, имуще Обитель Ватопедская, светлеется Дево присно, и славит еже о ней Твое промышление, яко той даровася пояс Твой, верно вопиющей:
Радуйся, поясе Богородицы,
радуйся, светильниче света трисветлаго.
Радуйся, разделенным божественное сочетание,
радуйся, недугующим богоданная сило.
Радуйся, поясе божественный державу верным подающий,
радуйся, всевоинства велиарова полки погубляющий.
Радуйся, яко силы душам укрепляеши,
радуйся, яко к восхождениям добрым направляеши.
Радуйся, язвы душ омывающий,
радуйся, колесницы врагов сокрушающий.
Радуйся, истинное нам веселие,
радуйся, верным божественное утешение.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 12
Радуется, Богородице, Обитель Ватопедская, поясом божественным Ти обладающе, и ко славословию величий Твоих обители вся созывает, славяще славу Твою, Троице же вопиюще: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще по долгу, Богородице Дево, пояса Ти благодать преобильную, и проповедуем ясно, Чистая, еже о нас богатное Ти попечение, и пресвятому Ти поясу всеблагодарно вопием:
Радуйся, Девыя честная пленице,
радуйся, Ватопеду радосте.
Радуйся, верных к Богу возводящий,
радуйся, ко истинней жизни влекущий.
Радуйся, поясе всепречестный, Церкви сокровище,
радуйся, миру веселие и мира подателю.
Радуйся, благочествующим прибежище спасения,
радуйся, монашествующим богатство утешения.
Радуйся, имже страстей очищаюся,
радуйся, имже света исполняюся.
Радуйся, души моея радость истинная,
радуйся, жизни моея пристанище верное.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 13
О, пречестный поясе Пречистыя Богородицы, препоясавый тело непорочное, подавай нам от сокровища всельшияся в тя благодати божественныя, действо животворящее, яко да Христу присно вопием: Аллилуиа.
Этот кондак читаем трижды, затем снова:
Икос 1
Ангели невидимо пояс Твой святый со страхом обстояще, Отроковице, мы же, во плоти сущия, с верою припадаем к нему, освящение приемлюще, и во благоговении вопием:
Радуйся, поясе Богородицы,
радуйся, сияние всему миру.
Радуйся, Непорочныя Девы препоясание,
радуйся, Церкве всея сокровище.
Радуйся поясе многоценный Владычицы небес,
радуйся цвете благоуханный благочестивых христиан.
Радуйся, яко тело Девыя препоясаеши,
радуйся, яко крепость льстиваго ослабеваеши.
Радуйся, светильниче благодати всесветлый,
радуйся, источниче чудес неизсякаемый.
Радуйся, имже вернии светозаряются,
радуйся, имже врази упраздняются.
Радуйся, поясе пречестный.
Кондак 1
Ко пречестному, Богородице, божественному поясу Твоему, со благоговением притекающе, исполняемся просвещения и благоухания премирнаго, но, яко пучино сущи, Дево благости, препояши ны силою его, Непорочная, зовущия: